Jaarverslag

Jaarverslag 2023

Enkele jaren geleden hebben we ons werkgebied vergroot, en dat omvat nu behalve India tevens het grensgebied met Bhutan, met Tibet en de Andaman & Nicobar Islands. De vraag kan zich voordoen waarom we deze gebieden hebben gekozen. Dat komt voort uit de doelstelling van de stichting, die in de Algemene Vergadering nog eens nadrukkelijk is verwoord: ‘Het evangelie brengen daar, waar niemand komt!’ In de 43-jarige historie van de stichting is dat van meet af aan de doelstelling geweest. Het eerste project in 1982 was Albanië onder Enver Hoxha, die het land proclameerde als de eerste totaal atheïstische staat ter wereld – te vergelijken met het huidige Noord-Korea. Alle andere projecten sindsdien stonden – op een enkele uitzondering na – in hetzelfde teken.

Kinderevangelisatie in een dorp in AP

Andhra Pradesh (AP)

kan worden beschouwd als de bakermat van ons werk in India; hier zijn we begonnen in 1999 [1]. We hebben veel dingen zien veranderen, in het bijzonder in de laatste acht jaar. Veel wegen in de jungle zijn aangelegd, snelwegen worden gebouwd, spoorwegen uitgebreid en vernieuwd, bruggen . . . India is bezig een wereldmacht te worden. Desniettemin leven 690 miljoen mensen onder de armoedegrens, en nog eens 190 miljoen mensen onder de extreme armoedegrens [2]. Grote veranderingen hebben zich in AP ook voorgedaan op geestelijk gebied. Tienduizenden hebben zich bekeerd tot het Christendom, en we hebben zo’n 800 voorgangers opgeleid. Ze wonen en werken in de onmogelijkste dorpen en streken, maar onze managing pastor tracht zo goed mogelijk contact te onderhouden. Dat lukt natuurlijk niet met allen, maar we weten dat ondanks groeiende tegenstand van met name de radicale Hindoes (RSS) overal het woord wordt verspreid, en velen tot geloof komen.

[1] Volgens de laatste volkstelling heeft India 26mio christenen, minder dan 2% van de bevolking. Het werkelijke cijfer ligt waarschijnlijk hoger, en wordt geschat op 45mio. Reden: als je christen bent, word je bij de overheid ontslagen, of je krijgt elders geen werk. Ook speelt lokale uitsluiting een grote rol.

[2] World Bank september 2023. Definitie armoedegrens: inkomen pppd $ 3,65. Definitie extreme armoedegrens: $ 2,15 pppd. In AP en OD zijn er velen die het met aanzienlijk minder moeten stellen.

Naast het zendingswerk besteden we veel aandacht aan de kinderen in de drie kindertehuizen. Het gaat om 49 kinderen die onder onze hoede zijn, en langzamerhand in de volwassen fase van hun leven komen. Er zijn er al ongeveer tien die praktisch vervolgonderwijs genieten als verpleegster of automonteur, en op het punt staan onze zorg te verlaten. We hebben een aantal voorgangers die zich met name richten op kinderevangelisatie, en we ondersteunen hen daarin. We kregen een bijzondere donatie van 50.000 stripbijbels in de Telugu-taal, met name geschikt voor kinderen. We hebben ze verspreid onder onze pastors en onder de enkele honderden pastors verenigd in de Narsipatnam Pastors Fellowship.

We helpen in de financiering van kerkbouw, daar, waar de gemeente al het voortouw heeft genomen, maar de laatste eindjes ontbreken. In verschillende gevallen hebben we bijgesprongen bij ziekte of overlijden, zoals in het geval van een overleden student op onze bijbelschool. Er zijn nu twee Bijbelscholen operationeel met officieel 100 studenten; de facto zijn het er meer. Naaischolen zijn heel belangrijk uit sociaal en maatschappelijk oogpunt, maar vooral voor de verkondiging van het evangelie. Er is er nu nog één ‘up and running’, maar we verwachten er volgend jaar meer te openen. We hebben AP in augustus bezocht; een reisverslag is beschikbaar.

Terroristen verstoren onze dorpsevangelisatie

Odisha (OD)​

Odisha (OD) beschouwen we als een bijzonder werkgebied. We hebben daar een managing pastor die verbluffende overeenkomsten vertoont met de apostel Paulus. Velen komen tot geloof, zieken worden genezen en het christendom verspreidt zich als een lopend vuur in gebieden die alleen te voet te bereiken zijn. Ook de negatieve ‘Paulus’-eigenschappen zijn hem niet vreemd. Hij wordt met de dood bedreigd, wordt gestenigd, gevangen genomen, aangereden, in elkaar geslagen… en hij en zijn gezin staan als eerste op de lijst bij de volgende antichristelijke rellen. Hij is meerdere keren voor het gerecht gedaagd in verband met de antibekeringswetten, en de laatste keer hebben we hem moeten vrijkopen. Als we dat niet doen, dreigt tien jaar gevangenisstraf!

Het ernstigst is echter de dreiging die van de RSS uitgaat. Dit is de extreme tak van de BJP, de regerende partij onder leiding van premier Modi. Hij is ooit een van de leiders geweest van deze groep, en zijn streven is India terug te voeren tot een totale hindoenatie. In 18 dorpen die alleen te voet te bereiken zijn hebben zich aanhangers van deze groepering genesteld, en terroriseren de christelijke bevolking. Velen zijn het oerwoud ingevlucht en wachten betere tijden af. Onze manager bezocht deze dorpen, maar is nu met de dood bedreigd. doen dat als hij zich daar weer laat zien. Het valt niet mee om een ‘Paulus’ te zijn!

Een belangrijk werk is het geven van basaal onderwijs aan kinderen in dorpen waar vrijwel niemand kan lezen of schrijven, en scholen niet bestaan. Er zijn vier dorpen toegevoegd, en we bouwen daar gemeenschapshuizen. Ze zijn bedoeld als kerkgebouw, maar we geven er ook onderwijs omdat een ander geschikt gebouw niet aanwezig is. Het gaat om groepen van ongeveer 60 kinderen. Onze pastors geven onderwijs, en we zorgen voor een minibibliotheek.

Ons leprakamp in Nabarangpur bestaat al 15 jaar, en staat onder de bezielende leiding van een van onze pastors die ook in het kamp woont. De vrouw van onze managing pastor gaat er minimaal tweemaal per dag naartoe: voor de ochtendwijding en het avondgebed. Alle inwoners van het kamp zijn in het kamp tot geloof gekomen. Naast het leprakamp is het bedelaarskamp gelegen, en de overgrote meerderheid van de ongeveer 200 – 250 inwoners is binnen het kamp christen geworden. Onze bemoeienis met het kamp is beperkt: de bewoners redden zich in hun armoede, ze zijn niet anders gewend. We brengen wel altijd cadeaus mee: dekens, potten en pannen, een geluidsinstallatie. Deze keer hebben we niets meegebracht. In plaats daarvan hebben we een nieuwe kerk gebouwd: de vorige was te klein.

Ons belangrijkste werk is de verspreiding van het evangelie, en we doen dat door pastors op te leiden. We hebben drie bijbelscholen met in totaal 150 studenten en een aantal ‘meelifters’. In OD hebben we inmiddels zo’n 400 pastors opgeleid, en hier is beter te overzien wat zich in de dorpen afspeelt. In deze gebieden is sprake van een grote bekeringsgolf. In 2023 zijn minstens 10.000 mensen tot bekering gekomen, en zijn er duizenden gedoopt. Je daar laten dopen kan ernstige consequenties hebben: uitsluiting in het dorp, geen werk meer als dagloner, geen gebruik mogen maken van de dorpspomp, niet meer samen theedrinken met je vrienden . . . om daar christen te zijn betaal je een hoge prijs! In augustus hebben we het werk in OD bezocht; een reisverslag is beschikbaar.

Andaman & Nicobar Islands​

Andaman & Nicobar Islands is op een andere manier een bijzonder werkgebied. De archipel ligt duizend kilometer uit de oostkust, en strekt zich uit over 700 kilometer. De hoofdstad Port Blair ligt op het hoofdeiland, en daar zijn we ruim twee jaar geleden begonnen met een basisbijbelschool. Die is inmiddels afgelopen, en een nieuwe cursus is begonnen. Op het eiland zijn gebieden waar je niet – of met speciale toestemming – mag komen: het zijn gebieden waar de inwoners nog vrijwel in het stenen tijdperk verkeren. Ook wij hebben geen toegang, maar in de buurt ervan is een nieuwe bijbelschool geopend, en wel in Mayabunder. Het gebied heeft 25.000 inwoners en is ruim 230 kilometer verwijderd van de hoofdstad. De studenten zullen zich inzetten om huisgemeenten te stichten. Onze coördinator voor de nieuwe gebieden heeft Andaman in augustus bezocht.

evangelisatie grensgebied Tibet
Op evangelisatietoer in grensgebied Tibet.

Nepal – Tibet border ministry

Nepal – Tibet border ministry de naam zegt het al: we willen uitreiken naar de Sherpa’s in  Tibet, maar dat is nu onmogelijk, en we blijven dus – letterlijk – steken bij de grens van Nepal en China. Tibet (30 x Nederland) is nu onderdeel van China, en heeft ongeveer 6 miljoen inwoners, met maximaal 200 christenen. De Chinezen hebben een aantal jaren geleden de nabijgelegen grens gesloten. We werken nu onder de Sherpa’s en andere Tibetanen die in Nepal wonen. Het zijn over het algemeen gestaalde Boeddhisten die vijandig staan tegenover het christendom. In het dorp Chaku hebben we een tweejarige Bijbelstudie afgerond, en beginnen we in januari 2024 een school met 20 studenten. Ze verblijven intern, omdat het terrein naar de dorpjes en de verspreid staande huizen alleen te voet te bereiken is; de paden zijn steil, en je bent soms uren onderweg. We hebben de managing pastor in augustus ter plaatse bezocht; een separaat reisverslag is beschikbaar.

Bijbelstudie grensgebied Bhutan
Bijbelstudie grensgebied Bhutan.

Noord-India (Assam) – Bhutan border ministry

Noord-India (Assam) – Bhutan border ministry is voor ons een ‘ontwikkelingsgebied’. We zijn hier twee jaar geleden begonnen met een bijbelschool met de bedoeling om vanuit dit grensgebied de rurale gebieden van Bhutan te bereiken met het evangelie. Krachtens de grondwet heerst vrijheid van godsdienst in dit land, maar er is een anti-bekeringswet met straffen tot drie jaar hechtenis. Het aantal christenen wordt geschat op 1 a 2% (wikipedia), maar dat is alleen merkbaar in de grote steden – en daar is er maar één van: de hoofdstad Thimphu met ruim 100K inwoners. De andere steden zijn van dorpsformaat; de bewoners zijn voornamelijk boeren die zeer verspreid wonen. Buitenlanders mogen het land alleen in na het betalen van $ 100 pppd plus hotel plus autohuur plus gids. De gids maakt het onmogelijk te evangeliseren! Bekering kan grote consequenties hebben voor vrouwen: echtscheiding of gedwongen huwelijk; voor mannen uitstoting of onterving (Open Doors). Kortom: er zijn nogal wat problemen op te lossen, maar met Gods hulp komen we er wel!

Financiële situatie

Onze financiële situatie is in de loop van het jaar aanzienlijk verbeterd door een aantal grote donaties. Voor het eerst in ons 43-jarige bestaan biedt dat de mogelijkheid reserves op te bouwen. Het bood ons tevens de mogelijkheid om in een aantal urgente situaties bij te springen.

Gastenverblijf

Ons gastenverblijf in Hoenderloo staat ten dienste van binnen- en buitenlandse werkers in Gods Koninkrijk: evangelisten, predikers en verlofgangers die kortstondig verblijf behoeven. We hebben 84 overnachtingen geteld. Gerekend naar het aantal personen staat de teller op 174. We hebben gasten uit Jamaica, Nigeria, Nederland, USA en Spanje mogen ontvangen.

Gastenhuis

Waartoe heeft dit alles geleid

Als we terugzien op vierentwintig jaar werk in de meest achtergebleven gebieden van de wereld, dan kunnen we bogen op de volgende resultaten:

• Een leprakamp met 50 bewoners;
  • Circa 20 naaischolen met zo’n 1000 leerlingen (officieus aanzienlijk meer);
  • Méér dan 25 tweejarige bijbelscholen voor een pastorsopleiding; drie dagen per week met 1200 studenten (officieus aanzienlijk meer);
  • Zes basisbijbelscholen met 180 studenten;
  • Twaalf scholen voor elementair onderwijs met 800 kinderen;
  • Vier kindertehuizen met 72 kinderen;
  • We geven aandacht en zorg aan  een bedelaarskamp en helpen waar de nood het hoogst is;
  • De bouw van 70 kerken annex gemeenschapshuizen in zeer afgelegen gebieden;
  • Tienduizenden (echt!) nieuwe gelovigen;
  • 12 bibliotheekjes met kinderboeken;
  • In vijf dorpen en in ons leprakamp is een watervoorziening tot stand gebracht;
  • Speciale kinderministry in elf dorpen;
  • Incidentele hulp bij ziekte, ongeval of andere calamiteiten;
  • Voortgang bij zending en evangelisatie in alle gebieden waar we werkzaam zijn.
Naaischool Cheedigaruvu

Dankbaarheid en verwachting

Als we dit alles de revue laten passeren dan zijn we enorm dankbaar. Tegelijkertijd zijn we ook vol verwachting omdat we zien dat God deuren blijft openen. De komende jaren zullen we nieuwe bijbelscholen starten en zal Gods boodschap van liefde zijn weg vinden in gebieden waar deze boodschap nog niet eerder heeft geklonken. Onze bede is dat stichting “De Vaste Burcht” haar bijdrage kan blijven leveren aan het zaaien en vervolgens ook binnenhalen van de oogst.

A J Tijman, secretaris.

Steun een van onze projecten:

“Adopteer een kind” project

“Pastor Sponsor Plan”

Voeg je koptekst hier toe